“Головне послання фільму — це свобода”, – Хосейн Мірзаголі про роботу над музикою до фільму “БожеВільні”

Вже 31 жовтня у всеукраїнський прокат вийде стрічка “БожеВільні” режисера Дениса Тарасова. Це історія про молодого волелюбного меломана Андрія Довженка, який через любов до забороненої в СРСР музики потрапляє до закритого закладу — спеціалізованої психіатричної лікарні. Каральна психіатрія від кінця 60-х років була одним із найжорстокіших винаходів радянського строю, спрямованих на підкорення особистості та подавлення будь-якого спротиву в зародку. З нагоди прем’єри поспілекувалися з композитором стрічки Хосейном Мірзаголі, який вже не вперше працює над історичною стрічкою.

З чого взагалі розпочинається робота композитора над фільмом?

Створення музики для фільму починається з читання сценарію і розуміння атмосфери історії та персонажів. Це дозволяє налагодити зв’язок з усіма персонажами та героями історії. Особисто я занурююся в історію і живу з головним героєм у своїй уяві перед тим, як почати писати музику. Для мене дуже важливо розуміти психологію персонажів, те, як вони розвиваються, і намагатися супроводжувати історію за допомогою музики відповідно до просторів і ситуацій, у яких вони перебувають.

Як відбувається взаємодія режисера та композитора, адже музика це ще один персонаж, по суті?

Музика є важливим елементом фільму і зазвичай діє як ще один персонаж, посилюючи емоції та атмосферу стрічки. Взаємодія між режисером і композитором є дуже важливою. Вони разом вирішують, як музика найкраще підкреслить історію та емоції фільму. Режисер зазвичай має чітке бачення, але композитор повинен бути здатен реалізувати це бачення через музику. Для мене, і думаю, для багатьох композиторів, дуже важливо мати добрий зв’язок із режисером, щоб обговорити всі деталі фільму і дійти до спільної точки. У фільмі “Божевільний” я багато годин обговорював музику з творчим режисером Денисом Тарасовим, і з його терплячістю він дуже допоміг мені завершити музику так, як ми хотіли. Я насолоджувався кожною миттю співпраці з Денисом, навіть попри всі труднощі, які нам траплялися.

Це не перша ваша робота над фільмом, також ви писали музику до «Щедрика». Як це писати музику для історичних стрічок, чи важко шукати саме той вайб епохи, чим надихаєтеся для створення маркерів епохи?

Написання музики для історичних фільмів є особливим викликом, оскільки потрібно передати атмосферу конкретної епохи. Композитори мають проводити багато досліджень, щоб правильно відтворити музичний матеріал того періоду. Це потребує точності, щоб музика відповідала історичному контексту, але водночас була цікавою для сучасного глядача. У фільмі “Щедрик” я намагався створити поєднання класичної та сучасної музики.

Як ставитеся до того, коли у історичному фільмі саундтреки епохо міксують з сучасною музикою? Приміром, пам’ятаю, що у байопіку про Елвіса Преслі був хіп-хоп трек від трендсетерки Доджи Кет

Поєднання історичного періоду з сучасною музикою є цікавим підходом, який може викликати різноманітні емоції. Це залежить від контексту та того, як це буде реалізовано. У фільмах на кшталт біографій або історичних драм сучасна музика може створювати особливу атмосферу, яка допомагає краще передати емоції або дивитися на події з нового ракурсу. Як ви згадували щодо фільму про Елвіса Преслі, пісня хіп-хоп виконавиці Doja Cat поєднала енергію того часу із сучасними трендами, роблячи фільм доступнішим для молодшої аудиторії.

З іншого боку, такий підхід може послабити автентичність епохи або, якщо музика не вписується в контекст, відволікати глядача. Важливо, щоб таке поєднання слугувало історії й не виглядало штучним. Музика у фільмі повинна підсилювати емоції, а не руйнувати занурення глядача у події минулого.

Знаю, що ви хотіли використати у фільмі музику легендарних рокерів Led Zeppelin, щоб показати контраст «совка» та вільного світу. Чому не склалося

Авторські права на музику Led Zeppelin дуже захищені, і отримання ліцензії на використання їхніх пісень може бути дуже дорогим. Це єдине, що я знаю, і думаю, що продюсери могли б дати кращу відповідь.

Але в перший день нашої розмови з Денисом було вирішено, що музика буде написана в стилі Led Zeppelin. Це стало для мене великим викликом. Коли я підготував перший нарис, Денис сприйняв його дуже позитивно, і я отримав гарну енергію від нього. Але через два місяці почалося повномасштабне вторгнення, і коли продюсер Тарас Босак  подзвонив мені для продовження роботи над музикою, багато музикантів не були доступні. Я змушений був записати музику з музикантами з Польщі, США та Південної Америки у Берліні. Потім ми надіслали трек вокалісту до Бразилії, і за допомогою онлайн-зв’язку ми записали вокал. Ми завершили мікс і мастеринг цього треку на студії Abbey Road у Лондоні, використовуючи старі технології 70-80-х років.

У міжнародному трейлері звучить трек Eric Kinny & Danica Dora – Last Goodbye. Чому саме цю композицію обрали?  

Це був великий виклик для мене, оскільки музика мала бути максимально наближеною до того часу, але я думаю, що вийшло дуже добре, саме так, як ми хотіли. Я хочу подякувати продюсерам і всім музикантам, які працювали зі мною над цим проєктом.

На вашу думку, який основний меседж має відчути глядач при перегляді?

Я вважаю, що фільм “Божевільний” містить багато послань, над якими глядач буде замислюватися після перегляду. Головне послання фільму — це свобода та те, що несправедливість і гноблення ніколи не тривають вічно. Останній кадр цього фільму чудово відповідає на всі питання, які виникають у глядача під час перегляду.

Я дуже радий, що був частиною цієї команди, і дякую всім, хто працював над фільмом.

.

.