«Я, Побєда і Берлін»: як створювалися саундтреки фільму, який підкорив серця українських меломанів

«Я, Побєда і Берлін»: як створювалися саундтреки фільму, який підкорив серця українських меломанів

Чимало галасу в українському кінопрокаті наробив фільм за мотивами повісті легендарного українського музиканта Кузьми Скрябіна. Зокрема і завдяки крутезним саундтрекам від топових українських виконавців. Ми розпитали деяких з них про процес створення каверів, які перетворилися у повноцінні нові композиції. 

KHAYAT 

«Я, Побєда і Берлін»: як створювалися саундтреки фільму, який підкорив серця українських меломанів

Пісня «Побєда-транс» була запропонована мені режисером Ольгою Ряшиною, і я сприйняв цю пропозицію як власний челендж, тому що одна справа переспівати відомий хіт, а інша – дати життя практично нікому невідомій  композиції. Я вже мав справу з “відновленням” пісень до цього, тому схема роботи була вже досить відпрацьована. Було важливо зберегти ту певну шаржовість, притаманну Кузьмі, яка дуже чітко прослідковується у тексті, а от музичну складову було переписано з нуля і виконав я її  саме так, як відчував. Нема ніякого сенсу робити кавери, які відрізняються від оригіналу тільки голосами виконавців, які їх виконують. Це як відкрити банку консервованих помідорів, залити їх  новим окропом і “закрутити” заново.

Wellboy

«Я, Побєда і Берлін»: як створювалися саундтреки фільму, який підкорив серця українських меломанів

Мені запропонували пісню «Просто ми», до цього я її жодного разу не чув, про що шкодую, адже вона неймовірна.  Ми зробили кавер у своєму звучанні, притаманному мені – більше латини й міді, хоча в оригіналі переважає гітара і її риф. «Гламур», «Моє море», «Люди як кораблі» – це три стовпи, на яких стоїть моє кохання до творчості Кузьми. У майбутньому я б хотів побачити стрічки про таких музикантів як Саша Чемеров, Квітка Цісик, Ірена Карпа, Микола Мозговий, Сестричка Віка.

Гурт Adam, Михайло Клименко

«Я, Побєда і Берлін»: як створювалися саундтреки фільму, який підкорив серця українських меломанів

Пісню “Говорили і курили” нам запропонували продюсери фільму зі словами  “це ваша пісня”, і це була абсолютна правда. “Говорили і курили” це дійсно пісня про нас з Сашею – ми дуже багато говорили, коли почали зустрічатись, говорили і курили 🙂 Зараз вже подорослішали, і тепер тільки говоримо 🙂 Ми дуже поважаємо Кузьму і його музику, хотілося лишити оригінальну мелодію, але зробити її  в “особливому звучанні Adam”. Коли я тільки розпочинав роботу, попросив в думках у Кузьми благословення. Сподіваюся, йому сподобалося б, як вийшло. Мені здається, що Кузьма – це не просто музикант, це символ української самоідентичності та розуміння. Але впевнений, що у нас є безліч особистостей в музиці, про яких можна було б зняти цікавий фільм.

Панк-бенд STRINGY!

«Я, Побєда і Берлін»: як створювалися саундтреки фільму, який підкорив серця українських меломанів

У свій час проводився конкурс на виконання саме цієї пісні для фільму серед усіх охочих, ми подали заявку й перемогли.  Якби довелось обирати серед усієї творчості Кузьми, це були б пісні “Don’t worry”, “Гламур” або “Мумітроль”. Насправді в кожного учасника є свій “топ”, але в цілому ці три треки ми б зробили круто. Колись до війни ми навіть планували зробити альбом каверів, де були б саме ці пісні. Робити кавери “один в один” – це трохи нудно, і на нашу думку, мало цікаво слухачам, тому якщо ми записуємо кавер-версію – намагаємося зробити так, наче це “наш” трек. В цьому випадку нам хотілося зробити щось таке потужно-рокове, “make rock great again”, щось вільне. Ми навіть змінили трохи слова, коли відправляли демо на конкурс, але до фільму увійшла “правильна” версія. У Кузьми багатий творчий доробок, де кожен знаходить щось своє: можна знайти як протест, так і любовну лірику, стьоб і серйозні речі. На нашу думку, потрібен ще час, щоб переосмислити це все.

Ольга Ряшина, режисерка фільму “Я, “Побєда” і Берлін” 

«Я, Побєда і Берлін»: як створювалися саундтреки фільму, який підкорив серця українських меломанів

Чому саме цю книгу вирішили екранізувати?

У нас не так багато українських роудмуві, а прочитавши цю книгу, або ще краще прослухавши її у виконанні автора, просто неможливо не закохатись! Але все ж таки це література і коли ми взялися за екранізацію, стало зрозуміло, що буде необхідно доповнювати історію. Тож я звернулась до дружини Андрія, Світлани, щоб вона розповіла більше про його життя саме на початку 90-их. І хоч фільм розповідає історію 90-их, музика повинна була відображати сьогодення.

Як відбувалася робота з кастингу артистів для виконання саундтреків?

Перш за все, я переслухала і перечитала всі пісні гурту Скрябін і відібрала треки, які б доповнили фільм. Для мене було важливо використати, як відомі пісні, так і менш впізнавані. Розподіл був одразу по сценах, тож ми точно знали який має бути настрій кожної пісні. Тому запис пісень ми почали ще до знімального періоду, у 2020 році, і деякі треки вмикали прямо на майданчику. 

При виборі артистів було декілька факторів. Щоб додати кольорів, я хотіла мати різноманіття музичних жанрів, тому у фільмі звучить і рок і балада, і електронна музика і поп. Також різний ступінь відомості, адже Андрій Кузьменко при житті багато допомагав молодим музикантам. Тому ми навіть зробили відкритий конкурс, де кожен міг надіслати нам свій катер на пісню «Хлопці-олігархи». Гурт STRINGY! переміг та став частиною саундтреку фільму, разом із відомими виконавцями. 

Також я дуже хотіла зробити хоча б одну пісню з новим звучанням, але у виконанні самого Андрія. Я памʼятаю той день, коли музичний продюсер Денис Кривошея подзвонив мені зі словами «У мене для тебе подарунок! Я знайшов запис голосу Андрія!» Мене тоді аж промурашило! Саме завдяки Денису в фіналі фільму звучить одна з моїх улюблених пісень у виконанні автора!

«Я, Побєда і Берлін»: як створювалися саундтреки фільму, який підкорив серця українських меломанів

З ким було найлегше/найважче домовитися? 

Не можливо когось виділити, кожен артист виклався на повну, додав своє прочитання пісні, але витримав високий ступінь поваги до оригіналу. Важливо памʼятати, що ми робили не просто кавери пісень, а саме саундтрек до фільму, і тому разом з пропозицією пісні ми ще надсилали артистам мої побажання та опис сцени, в якій їх композиція буде звучати. Звісно були відмови, а були й артисти, які висловлювали зацікавленість самостійно, як, наприклад, гурт Антитіла. Мабуть, окремо хотіла б зазначити Женю Галича, який виступив “співочим голосом” Кузьми у фільмі, і, окрім пісні від гурту O.Torvald, записав вокал до «Танцю пінгвіна». Окрема подяка Wellboy та KHAYAT, які декілька разів переписували трек, щоб максимально влучити в атмосферу сцени. 

Які цілі на прокат зараз? Яка була мета перед запуском проєкту?

Ми хотіли, щоб творчість Андрія продовжували жити. Як його літературні твори, так і пісні. Щоб люди слухали й дивились українське, тому що воно класне! Хотіли перенести енергію Андрія на екран і подарувати тепло, позитив та любов, яку він випромінює через свою творчість і сьогодні.

Олексій Терентьєв, генеральний продюсер фільму “Я, “Побєда” і Берлін”

«Я, Побєда і Берлін»: як створювалися саундтреки фільму, який підкорив серця українських меломанів

Спочатку створення каверів на пісні Скрябіна сучасними топовими українськими артистами було задумано як інструмент промокампанії. Концерти в допрем’єрному турі, гала-концерт перед прем’єрою в Києві, але потім вдарив COVID і стало зрозуміло, що ці мрії на жаль стали утопічними. Однак продюсерам і режисерові настільки запала в душу ця ідея, що ми вирішили не відмовлятися від неї, а зробити це однією з “фішок” фільму.

Основним критерієм відбору для нас став принцип: глядач має впізнати артиста тільки за голосом і манерою виконання. А основним девізом: “Дамо старим хітам нове життя!”

Це була титанічна робота. Ми з режисером Олею Ряшиною склали список артистів, яких ми хотіли б запросити для створення каверів і перелік пісень, які Оля, як режисер, спланувала для конкретних сцен у фільмі. Таким чином, Оля обрала більшість артистів, я запропонував лише кілька імен, наприклад – Wellboy. Після цього, музичний продюсер фільму – Денис Кривошея вів перемови з музикантами та безпосередньо займався організацією запису в студії.  Усі артисти відгукнулися на нашу пропозицію з ентузіазмом. Відмовився тільки один, але він обґрунтував свою позицію і ми не маємо права на нього ображатися.