Мінкульт зупинив виїзд митців – що далі?

Музичне медіа “Bezodnya Music” у новому випуску новин на своєму ютуб-каналі взяло інтерв’ю у Олександра Санченка (голови підкомітету з питань музичної індустрії у Верховній Раді та президента UAME) ведучий Макс Нагорняк поспілкувався на тему виїзду артистів і журналістів за кордон.
Пропонуємо до вашої уваги головні тези з розмови:
З чого все почалося і чому призупинили дозволи на виїзд за кордон митцям?
Олександр Санченко: “Для цього треба зрозуміти, як в цілому цей механізм працює. Зрозуміло, що в процесі повномасштабного вторгнення відбулися обмеження на виїзд, які стосувалися всіх чоловіків призовного віку. Це одна частина реальності. Інша частина реальності, що є відповідні механізми в державі, це наразі постанова №57 Кабінету Міністрів України, яка фактично затверджує правила перетину кордону. І фактично в ній є відповіді, хто і як може це робити. Я думаю, що не секрет для всіх, що з повномасштабною війною вага і важливість Міністерства оборони, в цілому наших сил безпеки і оборони, набагато збільшилася.”
“Важливо також зазначити, що друга частина, чому зараз відбувається фактично призупинення цього. Є офіційний лист, що за 2024 рік тільки 579 людей, які були випущені по листам Міністерства культури, не повернулися.”
“Тому тиск, з точки зору всіх інституцій, які зацікавлені зберігати мобілізаційний потенціал, величезний. І звичайно, що це призводить і не тільки тиск. Фактично ті люди, в найкращому розумінні клєрки, які просто перевіряли ті дані, які подавали по той механізм, який придумувало Міністерство культури, вони зараз проводяться слідчі дії. Бо звичайно, що є ідея правоохоронних органів, що вони це робили не просто так.”
Чи є список, хто не повернувся, і чи буде цих людей оголошено в розшук, і яка буде відповідальність?
Олександр Санченко: “Йде дискусія про це, відверто скажу чи не знаю чи треба робити таку історію? Тобто, ми можемо це технічно зробити. Я, як нардеп можу відправити запит на Державну прикордонну службу, або Міністерство, якщо буде таке політичне рішення.
І цей список буде. Я думаю, що тоді його треба не тільки брати за 2024 рік, оці 579, а і за 2022 по 2024. Що далі з ним робити? Це уже важкі питання технічні, бо для того, щоб оголосити якийсь міжнародний розшук, знову ж таки, має бути інша, більш складна бюрократія, щоб Інтерпол це взяв.
І тут важливий такий нюанс, що вони то виїхали легально, але кожен з них писав персональне зобов’язання повернутися, і не повернувся. І тут поки що не існує кримінальної персональної чи іншої відповідальності за це, можливо матиме зміст створити відповідальність. Розуміючи, що ми маємо цю відповідальність створити так, щоб це не порушувало принципи, які закладені Європейському Союзі.”
Чи буде порядок визначення важливості подій для надання дозволу на виїзд?
Олександр Санченко: “Я думаю, що до цього все йде, тому що дуже важко порівняти важливість, якщо ти не знаєш там деталі. Саме тому я думаю, що Міністерство розробить перелік подій, які там точно супер важливі для культурної дипломатії України.”
Як бути нашим представниками на Євробаченні та їхній команді?
Олександр Санченко: “Так як ця подія має велику інформаційну політичну вагу всередині України, не думаю, що це буде проблема для них. І в рамках тих нових правил, які будуть створені, Євробачення точно буде однією з подій, яка є в календарі подій, на яку точно буде підтримка і сприяння.”
Чи вже є напрацювання, як зміниться порядок видачі дозволів на перетин кордону для артистів?
Олександр Санченко: “Нагадаю, що все почалося з того, що була спроба Міністерства культури внести зміни в цю 57-му постанові, яка регулює правила перетин державного кордону. так як тоді це не вдалося і був придуманий такий механізм, я думаю, що все повертається до цього. Тобто на Кабінет Міністрів буде винесена пропозиція оновити цю процедуру і вже офіційно прописати. І саме там, скоріш за все, з’являється, не в самій постанові, але що в Міністерстві матиме календар подій, на які буде гарантовано підтримуватися. Для інших будуть інші процедури. І я підозрюю, що точно це буде якась прив’язка до юридичних осіб. ФОПи також, звичайно, можуть бути.
І, звичайно, що більш простим бюрократично вийде для тих, хто є в критичній інфраструктурі. У нас є такі гурти, які є оформленими ТОВ, які платять податки, які є офіційно визнаними критичною інфраструктурою.”
Що робити мтицям і журналістам, щоб посприяти?
Олександр Санченко: “Тому зараз дуже важливо підтримати Міністерство культури в комунікації, в діалозі з Міністерством оборони. Сказати, що так, це важливо, що мають бути правила, критерії. І, звичайно, якщо є якась комунікація з прем’єр-міністром, який керує урядом, також наголосити, що так, для культурної сфери це важливо. Бо дискусії ще тривають.
Щоб дійсно було прийнято рішення, треба зараз більше комунікувати і тегати Міністерство оборони і прем’єр-міністра про те, що це важливо. Для культурної сфери це важливо і тоді є шанс, що це буде прийнято так, що воно буде працювати більш системно і зручно для культурної сфери.”