«Паросток» гурту NAZVA: інтервʼю про музичну подорож до коріння, ідентичності та глибоких роздумів

«Паросток» гурту NAZVA: інтервʼю про музичну подорож до коріння ідентичності та глибоких роздумів

Сьогодні відбулася прем’єра документально-рефлексійного альбому гурту NAZVA «Паросток». Павло та Ярослав поділилися символізмом музичних рішень, розповіли про концепцію та «насіння» проєкту, з якого проросли нові композиції.

Вітаю вас із виходом альбому «Паросток»! Це документальний проєкт із роздумами про дім, долю, ностальгію, кохання, життєві обставини та тугу. Між 9 треками є скіти, що відображають сучасну реальність. Як виникла ідея розбити пісні на тематичні блоки?

Павло: Це вийшло саме собою. Ми писали альбом, який хотіли, а інтерлюдії створювали вже потім. Усі скіти додані, щоб підсилити ефект альбому.

Кого можна почути на скітах?

Павло: Там, зокрема, говорить Ярослав. Я там не говорю, бо живу у Львові, і мені б не було чесно тужити за домом, на відміну від тих, хто справді відчуває тугу. Там є наші друзі, шанувальники, люди з музичної сфери й не тільки. Серед артистів — Артистка Чуприненко та Дмитро Мазуряк, який зараз у лавах ЗСУ. Він тужить за домом, бо не може повернутися до рідного Іспасу через службу. Людей багато, я редагував 182 доріжки. Якщо здається, що там звучать лише 12 голосів, це тому, що ми обрали найяскравіші фрази. Насправді грає дуже багато доріжок.

Чи було однією з цілей альбому переосмислення віршів класиків і нагадування про них сучасним поколінням?

Павло: (Переосмислення віршів) — це те, що ми завжди робимо. У кожному альбомі є таке. Раніше ми вже працювали з поезією та класичною драмою, наприклад, в альбомі «ГУРМА». «Паросток» — про наше походження, ріст, коріння. Тут є Сковорода, Шевченко, Франко. Ми не намагаємося нагадувати, бо це і так зрозуміло. Це наше мислення, воно в нас, і ми просто висвітлюємо його.

Ярослав: Як і з першого альбому, ми інтегруємо маленькі цитати з класичної музики та творів у свою творчість. Це є й у «Паростку».

Павло: Ми любимо брати дуже багато всього з того, що нас сформувало як гурт, як особистостей, Ярослава Яровенка і Павла Гоца. В цьому випадку це скорше підкреслюється тим, що ми вже говоримо про нас як українців. 

Цікавим є рішення додати передостанній трек із шумом «на подумати». Це для саморефлексії слухача? І чи можна вважати «ЄРЕМІЯ ПЛАКАВ» бонус-треком?

Павло: Якщо до «ЄРЕМІЯ ПЛАКАВ» альбом містить інструментали, народні пісні, авторські тексти, то в кінці це вірш Грицька Чубая — класика й сучасника водночас. Це про пророка Єремію зі Старого Заповіту, який плаче над Вавилоном, що тільки будується, але він уже знає, що буде з ним. Вавилон став символом різних мов, які розділили людей, але також об’єднали. «ЄРЕМІЯ ПЛАКАВ» записано наживо з хором, із відчутними християнськими мотивами, що додають простір для роздумів. Тому є тиша «на подумати» після всього, що тебе сформувало як українця, і потім в кінці «ЄРЕМІЯ…». Це не зовсім бонус-трек, а частина цілісної картини альбому.

Пісня «НАРЕЧЕНІЙ» базується на козацькій пісні «Ой орьол, ти орьол». Як ви обрали цю пісню і як вона резонує з вами?

Павло: Я раніше не чув саме цієї народної пісні. Фольклорна музика загадкова, і я постійно на ній вчуся, адже в різних областях може бути багато версій однієї пісні.

Ярослав: Ми разом знайшли цю народну пісню, яка лягла в основу «НАРЕЧЕНІЙ».

Павло: У гурті Joryj Kloc, де ми познайомилися з Ярославом, ми працювали над народними піснями. «НАРЕЧЕНІЙ» не прижилася в гурті, бо Joryj Kloc був про драйв, рок, а не про балади, тож ми забрали її собі. Це символічно, адже пісня відкриває альбом і нагадує про наше знайомство.

Ярослав: Це була наша перша творча співпраця як Павла та Ярослава. Тому цей символізм, що на самому початку альбому можна почути нашу першу спільну роботу, нам дуже подобається. 

«Паросток» гурту NAZVA: інтервʼю про музичну подорож

Чому композиція «КОХАНІЙ» починається майже з кінця вірша Шевченка «Ми вкупочці колись росли»?

Павло: Я люблю «перекройкувати» вірші. Деякі музиканти співають поезію з повагою, від початку до кінця. Я ж намагаюся змінити її так, як би хотів, щоб вона звучала. Якщо вірш не говорить про мене, я за нього не берусь. У цьому випадку текстово-музичне відчуття вийшло саме так.

Ще одним переосмисленням поезії Шевченка став трек «Зоря». Про що для вас ця пісня?

Павло: Цікаво, що в попередньому і в цьому треках на вірші Шевченка можна почути класичну музику від Ярослава. 

Ярослав: І саме в треці «ЗОРЯ» ми використали трошечки перероблену частинку «Місячної сонати» Бетховена. Чому ми її використали? Тому що, по-перше, логічно: трек «ЗОРЯ», а місяць — це світило небесне. І саме бетховенська лірика дуже відгукнулася нам для цього треку. Щось серйозно-революційно-ніжне. 

Павло: «Місячна соната» у Бетховену була романтичною піснею. А, як можна бачити, шевченківська романтика була дуже складною. Було складно знайти, де він говорить про особисте кохання. Таке враження, що Шевченко завжди кохає природу і рідну країну. Ми переносимо романтику з «Місячної сонати» на шевченківські відчуття.

Ярослав: А у пісні «КОХАНІЙ» ми використали цитату Шуберта з його пісні «Вечірня серенада». Тому що, по-перше, Шуберт — такий історичний персонаж, який не міг освідчитись своїй коханій дівчині дуже довго. Він був романтиком, одним з перших і найяскравіших представників цього жанру, але всі його почуття були досить приховані, і він намагався через музику їх передати. І якраз дуже прозаїчно, що пісня «КОХАНІЙ», яку ми написали на вірші Шевченка, теж така лірична, тендітна і підіймає дуже багато тем: не тільки кохання, а ще й про смуток, журбу. Тому Шуберт дуже яскраво і класно туди вписався, як на мою думки. 

А з творчістю яких композиторів вам би ще було цікаво поекспериментувати в майбутньому? 

Ярослав: Ну, на початку ми експериментували з творами Скорика. Мені б цікаво було Лятошинського спробувати, бо в нього дуже багато цікавих музичних рішень і класних цитат. Але не впевнений, де це буде доцільно, і побачимо, чи це буде в контексті пісні, бо завжди хочеться, щоб воно підходило під пісню, яка створюється. 

Павло: З українськими класиками треба обережно через авторські права. Неможливо просто взяти і процитувати їх. Потрібно експериментувати, давати лише натяки.

«Паросток» гурту NAZVA: інтервʼю про музичну подорож

В деяких піснях присутня гітара, що робить звучання альбому ще цікавішим. Які ще інструменти ви б хотіли додати до вашого звучання у майбутньому?

Павло: Гітара — мій перший інструмент, але в творчості «NAZVA» до цього альбому її не використовував. Зараз я граю пісню, яку написав 10 років тому. Для мене важливо знайти цікавий інструмент, щоб грати на ньому. Щоб мені принесли його додому і забули, я на ньому почну грати. Це все творчий елемент.

Ярослав: Мені подобаються струнно-смичкові інструменти.

Чи є у вас улюблена пісня з альбому?

Павло та Ярослав: Немає. Нам подобається весь альбом у цілому. 

Чи планується фізичний реліз альбому?

Павло та Ярослав: Так.

Альбом «Паросток» — це чуттєве дослідження коріння та ідентичності через поєднання народних мотивів, класичної музики та сучасних рефлексій, що утворює цілісну музичну подорож, яка залишає простір для роздумів і самопізнання. Проєкт доступний на всіх платформах.

Спілкувався: Товтин Михайло