Післясмак від Нацвідбору: думки представників музичної індустрії України про Відбір 2024

Фінал Нацвідбору до Євробачення-2024: всі виступи

Щороку Нацвідбір до Євробачення – велике свято для українського музичного ринку. Наразі сцена Нацвідбору – це фактично єдина платформа, де можна презентувати наживо свої авторські пісні різному поколінню музикантів.

Нацвідбір-2024 відкрив багато цікавих імен, які вже анонсували сольні концерти у найближчі місяці містами України. Кожний з фіналістів знайде свою авдиторію.

“МУЗВАР” поцікавився, а що про Нацвідбір до Євробачення-2024 думає музично-креативна індустрія? Пропонуємо нижче ознайомитися з розширеними відповідями.

Марʼяна Вороніна (музична експертка)
Відбір на Євробачення – потужний майданчик для молодих артистів! Завдяки йому суспільство чує нові імена, слухає якісний український контент, бачить шоу! Для артистів це експрес-екзамен з професійного росту. Чи потрібні такі проєкти зараз? Здається, на це питання стверджувально відповіла кількість запитів у “Дія”. Часи важкі, але такі проєкти – ковток повітря для суспільства! І не тільки. Сам виступ України на міжнародній арені дає сильний політичний посил та нагадує світовій спільноті про Україну та війну. Ложка дьогтю: витрати під час війни мають бути мінімізовані. Резюме: заявлений бюджет – стандартний для проведення подібних шоу у мирні часи. Під час війни необхідно скорочувати витрати. Мій особистий фінальний результат та трійка лідерів збіглися. Я бажаю успіху, сил та наснаги команді alyona alyona та Jerry Heil! Нехай Україна переможе!

Ганна Свиридова (музична та медіапродюсерка)

Ганна Свиридова (музична та медіапродюсерка):
Для мене Євробачення – це справжнє свято музики, позитивних емоцій та азарту. Наш Нацвідбір завжди демонструє високий рівень та професіоналізм молодих артистів. Цьогоріч я традиційно отримала колосальне задоволення, не дивлячись на правові/залаштункові нюанси. Як завжди, респект Данилко! Відверто, відкрито, по-людськи оцінювати молодих виконавців з висоти своєї популярності та професіоналізму – це показник людяності і величі його особистості.

Щодо музичності – питань нуль, мені кожен учасник сподобався. Щодо номерів та загальної картинки було відчуття, що рівень шоу нижчій, ніж ми звикли. Десь концептуально номери були недороблені, але у наших умовах на такі речі очі можна закрити. Коли виникають питання про “чи такі концерти на часі?” – моя відповідь проста “ТАК!”. Нам потрібно постійно нагадувати про себе світові. Євробачення – це одна з таких можливостей.

Звичайно, збій системи голосування багатьох розчарував. Бо окрім охочих проголосувати за представника України на Євробаченні, проблеми отримали і всі українці, яким був потрібен доступ до своїх персональних даних. Так, ми все готові зрозуміти, система не витримала. Але! Це ж можна було передбачити, продумати альтернативні варіанти. Але добив всіх кост проєкту в майже 11 млн гривень.

І все ж таки, до музики. Мені дуже імпонували майже всі учасники, сподобався широкий спектр музичних напрямків, я завжди за те, щоб було більше різної та якісної музики. Вразив своїм потужним виступом і взагалі бажанням бути почутим MELOVIN. Але я одразу обрала свою пісню, яка, як на мене, має найбільше шансів саме у Європі – колаборацію alyona alyona & Jerri Heil. Резюме: Нацвідбір – це українські музичні олімпійські ігри, що об’єднують всю країну. Але, поки війна триває, долю та формат Нацвідбору треба змінити.

Вадим Лисиця (музичний продюсер)

Вадим Лисиця (музичний продюсер):
Для мене, як для активного учасника багатьох зборів на потреби військових, подія на 11 млн гривень з державного бюджету виглядала, м’яко кажучи, недоречною. Так, Євробачення – це корисний та вдалий кейс для привернення уваги Європейської спільноти до війни в Україні. Але я впевнений, що спрощення формату проведення Відбору дозволило б направити кошти у більш потрібне зараз річище. Ніхто не забороняв організатору мати спонсорів та партнерів для такої масштабної події.

Як майданчик для прояву молодих артистів Нацвідбір впорався із завданням, на мою суб’єктивну думку. Я приємно вражений більшістю артистів. Окремо хочу звернути увагу на фактурного за вокалом DREVO. Але якість звуку записаного шоу неприємно вразила. Так, у декількох артистів лідер-вокал взагалі складно було розчути. Це максимально дивна ситуація, виходячи з того, що Євробачення головну увагу приділяє саме лідер-вокалу артиста на сцені.

Скажу відверто, що мені не сподобалась зйомка Нацвідбору. Не було достатньо динаміки, крупних планів, вдалого переходу між камерами, гри світла тощо… Зйомка була дуже подібною до зйомки шоу “Голос країни”, креативним продюсером якого є Володимир Завадюк. Розділяю обурення людей у мережі щодо відсутності нормальної комунікації від організаторів впродовж всього часу підготовки та проведення шоу. Посилатися на заходи безпеки – це прекрасно, але за бажанням знайти місце для проведення дійсно живого ефіру було можливо.

Провалену демо-версію голосування на майбутніх виборах в “Дія” ми всі пережили, але застосунок дійсно потребує ще багато доопрацювань. Критикувати завжди простіше, ніж зробити самому, тому мої тези несуть виключно формат порад. Тим паче загалом мені шоу сподобалось. Окремо хочу подякувати Дмитрові Шурову. Він провів колосальну роботу! Вдячний за продовження традиції заспіву спільної пісні. Це було неймовірно та зворушливо. Не зрозумів, чому не було живого виконання, але то вже інша історія. Щодо переможця, дуету alyona alyona та Jerry Heil, то тут у мене не було сумнівів. Я і зараз продовжую слухати цю пісню в авто. Україні точно не буде соромно за дівчат! Резюме: Нацвідбір не має бути оплачений з бюджету країни, що воює, ще й з великою кількістю питань щодо якості його реалізації. Вдячний всім учасникам та музичному продюсеру шоу за якісну роботу. Вірю в успіх пісні “Teresa & Maria” на пісенному конкурсі Євробачення у Швеції.

Ваня Рассел (музичний критик):
Для мене неприємним шоком було розуміння, що ми втратили головну родзинку Нацвідбору – прямий ефір. Для мене, як єврофана, підготовка до перегляду шоу наживо – це цілий ритуал, якого цьогоріч у мене відповідно не було. Але поліпшила моє сприйняття записаного концерту яскрава Катерина та її колеги, що перекладали ефір жестовою мовою.

Однозначно, картинка (зйомка номерів учасників) – це найбільша прогалина організаторів Нацвідбору. Також кульгала якість перекладу англійською мовою на офіційному каналі EUROVISION SONG CONTEST. Про голосування в “Дія” мовчу, вже всі цю тему “перемили” тисячі разів. Я неймовірно вражений учасниками Нацвідбору 2024. Кожен проявив себе як зміг. Навіть ті, хто на старті перегонів розумів, що не переможе, зробили виступи на 10/10.

Щодо моїх фаворитів. Я в будь-якому випадку тішуся, що Альона та Яна перемогли. Вони були у моєму ТОПі. Але над номером та вокалом дівчата, сподіваюсь, попрацюють. Тим паче час в них точно є. Резюме: Нацвідбір – це українські музичні олімпійські ігри, тому факапи у непрямому ефірі тут не пробачають, тим паче якщо за це з бюджету вивалено 11 млн гривень.

Ігор Панасов 
Музичний експерт

Ігор Панасов (музичний експерт)
Особисто для мене ніяких сюрпризів в тому, що відбулося на Нацвідборі, немає. Фаворитів за піснями було четверо – MELOVIN, INGRET, Ziferblat та Jerry Heil & alyona alyona. Перші двоє дуже непереконливо презентували свої номери. Третіх передбачувано посередньо оцінили глядачі (бо пісня чудова, але не для масового слухача). Залишилися лише Яна та Альона. Відразу після виступів було занадто очевидно, хто вийде переможцем. Бо за інших рівних показників перевага в медійності Jerry Heil & alyona alyona над всіма іншими мала зіграти свою роль. Так і вийшло.

Щодо пісні. Щирий і потужний людяний посил (в якому я бачу зовсім не страждання, а стійкість духу), який закладений в пісні INGRET, мені здається більш сильним ходом на фіналі «Євробачення» в Мальме, ніж нейтральна за емоціями розповідь про Марію та Терезу. Але INGRET не змогла його подати наживо. Тому маємо те, що маємо. Резюме: особисто для мене ніяких сюрпризів в тому, що відбулося, немає. Фаворитів за піснями було четверо – MELOVIN, INGRET, Ziferblat та Jerry Heil & alyona alyona.

Олександр Рассказов (музичний та медіапродюсер):
Не можу назвати себе палким прихильником Євробачення, але індустрія вимагає буди у контексті. Тож і цьогоріч дивився з колегами та друзями цей відбір на конкурс. З позитивного: радий різномаїттю пісень на Нацвідборі. Сподобались найбільше пісні від alyona alyona & Jerry Heil, YAKTAK та Ziferblat.

На мою думку, саме ці три треки написані за хітовою формулою! Вдячний Дмитрову Шурову за якісну роботу. Респект Тімуру Мірошниченкові, який дійсно “вивіз” з командою та співведучими всі складнощі та лавину обурення суспільства, повʼязану із голосуванням. Все інше сталося, як сталося. Це вже питання до організації. Побачив у мережі думку, що, можливо, всі проблеми та факапи Нацвідбору були заплановані аби підняти активність та перегляди. Резюме: маю надію, що організатори зроблять висновки, і в 2025 році Нацвідбір (завдяки більш ретельній підготовці та організації) пройде без скандалів та сварок у суспільстві, в актуальному на часі форматі, без зайвих витрат.

Володимир Бірюков (музичний журналіст, телеведучий):
Українці занадто відповідально ставляться до Євробачення. Тому щорічні “срачі” – то вже національна традиція на Відборі. Цього року вперше за продакшн відповідала команда “плюсів” тому очікування були більшими ніж зазвичай. Чи виправдались вони? Більше так, ніж ні. Але питань до зйомки номерів та звуку дуже багато.

Хочу окремо зазначити, що для мене особисто було “передозом” побачити за один концерт ледь не всіх головних артистів України на Євробаченні. Не зрозуміла була мені ідея робити Нацвідбір у записі. Тим паче ми мали якісний досвід шоу 2023 року у метро. Я розумію вчинок Skylerr, яка вирішила зняти свою кандидатуру з участі. Голосування у добу – це вже битва фан-баз артистів, а не пісень.

Переможця вважаю гідним представником України на конкурсі. Але європейцям дуже сподобались і MELOVIN, і Ziferblat, і YAKTAK. Це в черговий раз говорить по високу якість музичного матеріалу, що продукують українські артисти.
Резюме: Нацвідбір в Україні наче проклятий! Постійні сварки та скандали – наше всьо! Але цього разу дійсно було за що сварити. Як мінімум за “голосування у добу”. Але добре, що ми традиційно на конкурсі з потужною піснею.

Денис Коновалов (продюсер музичного телеканалу)

Денис Коновалов (продюсер музичного телеканалу):
Я чекав Нацвідбір і радію, що він відбувся. 11 млн гривень – це “ту мач”. В країні війна! Я розумію, як людина індустрії, що такого роду заходи країні потрібні, але не за такого високого прайсу. Тим паче гонорарів у запрошених зірок, як я зрозумів не було, а конкурсанти докладали свої кошти для створення номерів.

Щодо провалу голосування в “Дія” – тут немає що коментувати. Порушення правил організаторів Нацвідбору без відповідної комунікації – дуже дивне рішення. Як завжди, все “вирулив” Тімур. Але я думаю, що загальний результат вийшов правдивим, хоча нерви це потріпало всім. Я особисто вболівав за Ziferblat, ANKA та переможний дует. Голосування суддів та глядачів мене абсолютно задовольнило. Я радію, що конкурс нам щороку відкриває нових класних артистів, за якими я починаю спостерігати. Резюме: цього року Нацвідбір був на дійсно тонкій кризі “повного провалу”. “Витягнули” його виключно якісно підібрані артисти та їхні пісні, судді, ведучі. Дивно, що кожного разу на Нацвідборі проявляються нові й нові проблеми та народжуються скандальні ситуації, які мають бути недопущеними організаторами до старту ефіру.

Dima Libra (представник офіційного фан-клубу Євробачення OGAE Ukraine)

Dima Libra (представник офіційного фан-клубу Євробачення OGAE Ukraine):
Українські єврофани дуже пишаються кількістю уваги до нашого Нацвідбору з боку фанів конкурсу з усієї Європи. Сумно, коли щось заважає нашому Відбору показати всім цим глядачам черговий майстер-клас якості. Цього року … всі все бачили. І чули.

Лише одиниці артистів наживо впорались із своїми піснями. А в купі з неякісно налаштованим звуком ця невідповідність студійних і живих версій конкурсних пісень була максимально відчутна. Про невисокого рівня відеоаспект (зйомку номерів шоу) вже і так всі сказали. На мою думку, плюсом Нацвідбору став каст ведучих. Мені вони виглядали веселими, доречними, органічними. Члени журі, гадаю, виправдали сподівання. Хоча критики цього разу від них було менше, ніж очікувалось.

Збір для фонду Сергія Притули – важлива частина ефіру. Добре, що йому знайшлось місце. Мене потішило, що у шоу з’явилась жестова мова. Неприємно вражені ставленням організаторів до офіційного фан-клубу Євробачення в Україні. Нам було відмовлено в акредитації з міркувань безпеки. Чим фани конкурсу є небезпечнішими за масовку та блогерів – нам поки не пояснили. Щодо переможного дуету – фани Євробачення підтримують таке рішення. Резюме: попри проблеми з “Дія”, рівнем живого виконання конкурсних пісень більшістю артистів, сумнівними постановками деяких номерів та загальною картинкою шоу – Відбір під час війни знову відбувся. І це добре.

Макс Нагорняк (музичний оглядач)

Макс Нагорняк (музичний оглядач):
Цьогорічний Нацвідбір продемонстрував, що є головним музичним шоу країни. Мене особисто потішило, що Україна дізналась багато молодих артистів. Нацвідбір відкриваючи великому загалу нові імена дає їм поштовх для розвитку кар’єри. Так, наприклад, “Голос Країни” у цьому плані програє “в чисту”.

Цього року серед запрошених артистів мене найбільше вразив номер Тіни Кароль – просто та потужно. Щодо зйомки номерів деяких конкурсантів у мене виникло багато питань. Так, наприклад, зйомка YAGODY – повний провал. Телетрансляція має передати атмосферу в залі, тут організатори впорались на відсотків 60. Звук у телеверсії – теж бажав би бути кращим. Мої фаворити – Ziferblat. Гурт показав якісний виступ, заслужене 2 місце. Сподіваюсь надалі подібна музика буде більше на слуху в українців.

Переможниці Альона і Яна мають гарну пісню для Євробачення. Тепер головне гарно попрацювати з номером, вбранням і ГОЛОВНЕ НЕ ПОТРАПЛЯТИ В СКАНДАЛИ!!! Резюме: хочу, аби до організації Нацвідбору підходили більш ретельно, аби якість звуку та зйомка виступів була у всіх учасників на однаково високому рівні та не виділяла чи “зливала” певних учасників.

Віталій Дроздов (музичний та медіапродюсер)

Віталій Дроздов (музичний та медіапродюсер):
Шуров провів фантастичну роботу. За пів години до початку фіналу він мав побоювання, що багато хто з учасників не впорається зі стресом та вокально провалиться. І, якщо бути чесним, то багато хто співав повз ноти: це звичайна проблема виступу під великим стресом.

За цифрами цей Нацвідбір побив рейтинги попередніх років. Це добре відбивається не лише на престижі конкурсу, а привертає більше уваги до молодих артистів-учасників. Дуже важливе питання. А чи це має сенс це свято за народні кошти, якщо зараз треба витрачати гроші на більш важливі речі. Думаю, буде багато дискусій на цю тему як в спільноті індустрії, так і у суспільстві. Можливо, такого рівня Нацвідбір можна було б і скасовувати? Питання відкрите.

Але увага такої кількості людей до Нацвідбору теж про щось говорить! Виходить, ці далекі від війни пісні дійсно потрібні людям? Серед іншого – найбільше мене вразив відрив у голосуванні глядачів між першим та другим місцем. Резюме: підготовка та проведення Нацвідбору стали непоганим внеском до української музичної попкультури.

Нагадаємо, 3 лютого відбувся фінал Національного відбору на Євробачення-2024. Під час трансляції нам повідомили, що основна концертна частина шоу була записана напередодні, тобто у п’ятницю. Її подивилися журі Нацвідбору Андрій Данилко, Джамала та Сергій Танчинець. Одразу після виступів вони оцінили учасників та передали результати аудиторові.

Після показу конкурсної частини та початку голосування у застосунку “Дія” мало розпочатися шоу результатів. Проте через збій у системі “Дії” голосування не відбулося в момент пост-шоу. Тому організатори подовжили його до 4 лютого 19:05.

За результатами голосування журі та глядачів перемогу здобув дует alyona alyona та Jerry Heil.