Семпли на Євробаченні: чому через «плагіат» YAKTAK потрібно змінювати правила Нацвідбору
Нещодавно у мережі з’явилася інформація про можливу дискваліфікацію YAKTAK як учасника НацВідбору-2024. Музичний блогер та критик Ваня Рассел на своєму YouTube-каналі опублікував інформацію про те, що приспів пісні “Lalala” від виконавця YAKTAK містить ідентичну мелодійну лінію та семпл в аранжуванні з композицією Varto співачки MANY.
Ваня Рассел припустив, що можливою причиною дискваліфікації може стати порушення “ПРАВИЛ національного відбору на участь у Пісенному конкурсі Євробачення – 2024”, а саме пункту 5.1. У цьому пункті зокрема говориться про те, що Пісня, яка подається учасником для участі у Відборі “є оригінальною, створена без використання інших творів [… ] не виходила в реліз (повністю або частково, у тому числі текст окремо від музики чи навпаки), не була доступною для громадськості, наприклад (але не обмежуючись) на онлайн-платформах, у соціальних мережах або у відкритих / напіввідкритих для загального доступу базах даних”.
Оскільки новина набула суспільного резонансу, і Суспільне Мовлення, і команда YAKTAK надала відповідь на ці закиди.
Як повідомила голова делегації Оксана Скібінська, команда співака надала документи, що підтверджують ексклюзивні права на всі елементи, що були використані для створення пісні. Зокрема біт (а фактично семпл), що ліг в основу музики цієї композиції, ексклюзивно належить YAKTAK.
Зі свого боку YAKTAK пояснив, що співачка MANY взяла “скандальний” семпл для треку Varto в лізинг на одному з ресурсів. Але згідно з умовами ексклюзивних прав на семпл, всіх хто використовував його в лізинг повинні видалити свої пісні з його використанням з усіх стрімінг-платформ.
Здається, що питання закрите. Проте є одне “але”. Такі закиди щодо плагіату насправді створили прецедент на українському Нацвідборі. Оскільки за словами самої голови делегації, “використання придбаних семплів/бітів/лупів тощо як основ пісні – нетипова ситуація”. Тому Суспільне мовлення зверталося за консультацією до Європейської Мовної Спілки, яка займається безпосередньо Eurovision Song Contest.
Так давайте трохи розберемося, що таке лізинг та ексклюзивні права артиста на семпл. І чи всім, хто бере семпли у “лізинг” у майбутньому загрожує видалення треку, якщо хтось придбає ексклюзивні права.
СЕМПЛ – відрізок аудіоінформації, вирізаний або записаний з якого-небудь наявного джерела — наприклад, звук акустичного музичного інструменту, звук техногенного чи природного походження, звук, вирізаний з наявної аудіокомпозиції чи відеофільму тощо. Семпли використовують для створення нового звучання або створення впізнаваних елементів композиції.
ЛІЗИНГ – популярний спосіб придбання цінних активів, що дозволяє оптимізувати витрати. Лізинг семплів – це можливість придбати право на використання аудіоінформації (вокальна партія, звук акустичного музичного інструменту, біт тощо) з метою створення контенту та отримання вигоди (в т.ч. комерційної).
ЕКСКЛЮЗИВНІ ПРАВА НА СЕМПЛ (або спеціальні права) – це виключна форма прав на відрізок аудіоінформації, що передається його автором та/або правовласником. Ексклюзивні права гарантують неможливість використання третіми особами у комерційних цілях цього відрізку аудіоінформації, але не забороняють продовжувати отримувати прибуток чи інші дивіденди з раніше опублікованих відео чи аудіотворів з використанням семплу, що було взято у лізинг.
Аби розставити всі крапки над “і” та допомогти музичній індустрії ретельніше придивлятись до юридичних аспектів використання семплів, ми поспілкувались з відомим українським юристом Олександром Селівановим.
- Як використовувати семпли та чи в безпеці артисти, які придбали їх в лізинг?
- Щодо семплів, то є два варіанти:
- Коли семпл купляють легально на ресурсі, наприклад, Splice. В цьому випадку ви купляєте семпл на невиключній основі. Це означає, що хтось може його використати в майбутньому і створити інший трек. Цей формат зручний для роботи, але не забезпечує вас від можливих проблем, коли треба мати виключні права на музичну композицію чи аранжування.
- Коли ви самостійно створюєте семпл. На практиці дуже часто використовують фрагмент якось старого треку і на його основі роблять аранжування. Для прикладу у відомому треку «Somebody I used to know» Gotye & Kimbra (2011) було засемпловано фрагмент треку «Seville» Luis Bonfa (1967). Або в «Crazy in Love» від Beyoncé та Jay-Z (2003) також було використано семпл з треку гурту The CHI-LITES «Are you my woman» (1970). Це дуже популярний прийом, але є важливі юридичні аспекти. У випадку, якщо ви самі створюєте семпл, використовуючи фрагмент іншого треку, то для його легального використання у новому треку вам потрібно звернутися до правовласника та отримати дозвіл (ліцензію).
- Розкажи детальніше про ексклюзивні права на біт чи семпл? Як артисту обрати між лізингом та ексклюзивом?
- Є випадки, коли артисти купляють готові біти на ресурсах типу BeatStars. Там можна придбати як ексклюзивні права, так і не ексклюзивні. Все залежить від фінансових можливостей покупця. Але навіть, якщо ви придбали ексклюзивні права, то це не виключає вірогідність того, що цей біт (чи семпл) був раніше проданий у лізинг. Виходячи з цього, трек з використанням такого біта чи семпла може бути опублікованим абсолютно легально. Важливо при купівлі біта чи семпла на подібних ресурсах уважно читати документи, які надають бітмейкери (творці матеріалу). Тоді ж можна детально дізнатись про попередні продажі цього аудіоконтенту та прийняти остаточне рішення про його придбання.
Повертаючись до ситуації з YAKTAK. Якби пісня Lalala не подавалась на Національний Відбір – жодних питань до композиції MANY – Varto у команди YAKTAK не було б.
Але існування такої композиції (опублікованої ще восени 2022 році) ставить під сумнів можливість участі співака YAKTAK у НацВідборі, бо його заявка прямо порушує правила конкурсу – має у своїй складовій частину та мелодійну лінію іншого треку.
Єдиним варіантом для Суспільного та команди артиста YAKTAK обійти дискваліфікацію було:
– документальне підтвердження артистом ексклюзивних прав на семпл (що є частиною конкурсної Пісні).
– повне видалення з мережі інтернет всіх музичних композицій із семплом, який було придбано в офіційний лізинг до отримання на нього ексклюзивних прав співаком YAKTAK.
Тому за даним сценарієм композиція співачки MANY мала бути повністю видалена з усіх цифрових майданчиків вручну самою співачкою. Такий механізм і був зроблений, як підтвердила сама MANY у скріні з відео Вані Рассела.
Тож, на сьогодні всі питання щодо порушення пункту 5.1 Правил Нацвідбору-2024 знято. Але, якщо у мережі знайдеться або досі залишається інший трек із семплом з конкурсної пісні “Lalala” з лізинг-правами до 12 серпня 2023 року (саме ця дата у коментарях команди YAKTAK була озвучена як та, коли були отримані ексклюзивні права на семпл) – співака YAKTAK мають дискваліфікувати з конкурсу. Насправді подібне питання може виникнути у будь-кого з інших 10 фіналістів НацВідбору, якщо вони користувались придбаними семплами.
Редакція МУЗВАР вважає, що використання семплів це нормальна практика для сучасної музичної індустрії. До того ж якщо вони використовуються легально. Але у випадку з Нацвідбором, вже давно є необхідність переглянути актуальність деяких пунктів Правил. Серед яких – роз’яснення та уточнення щодо використання семплів.