“Доброго вечора, ми з України”: талановитий режисер Антон Пожидаєв розповідає про відомий хіт, популяризацію української музики та про розвиток відеопродакшену в Україні
Українські талановиті режисери, кліпмейкери створюють кліпи для українських відомих та молодих виконавців, які можуть конкурувати зі світовими. Як працюють на культурному фронті українські режисери під час війни?
Ми розпитали відомого українського режисера та кліпмейкера Антона Пожидаєва про розвиток, популяризацію української музики та відеопродакшен в Україні.
Знайомтеся, Антон Пожидаєв — талановитий режисер, кліпмейкер та власник відеопродакшену Pozhidaev team production.
Режисер разом зі своєю командою створює кліпи для багатьох відомих українських виконавців, які можна побачити на телебаченні. Зокрема, для дуету PROBASS ∆ HARDI та співачки ЮЮ, кліп на трек “Палає”, а також створив ролик на хіт дуету “Доброго вечора ми з України”, кліпи для Світлани Тарабарової та Макса Пташника, Васі Демчука до Нацвідбору на Євробачення, Varash та Lesan, Крістіни Присяжнюк.
Антоне, розкажіть, будь ласка, як вдалося налаштувати роботу під час війни?
З квітня 2022 року під ракетними обстрілами, в повний блекаут ми створили багато творчих проєктів для наших артистів та продовжуємо 24/7 робити та створювати їх. Багато своїх сил, часу та фінансів ми вкладаємо, щоб це було якісно та на рівні, незважаючи ні на що.
Це випробування, це боротьба на культурному фронті заради популяризації української музики та українського контенту! Ми будемо, незважаючи на все, продовжувати й далі робити свою справу заради перемоги!
Зараз я поставив мету перед собою та командою – підтримувати рівень кліпмейкінгу в Україні саме у такі складні часи заради розвитку української музичної індустрії. Можу з гордістю сказати, що зібрав команду сміливих професіоналів у сфері кліпмейкінгу та фільмейкінгу.
Розкажіть про ваші проєкти. З якими артистами співпрацюєте?
Серед робіт, котрі ми випустили та режисером котрих я був, за останні дев’ять місяців. Зокрема, кліп на відомий трек “Доброго вечора ми з України” від PROBASS ∆ HARDI feat НАОНІ, лірік-кліп для Світлани Тарабарової та Макса Пташника “Ти моя Азовсталь“, кліп для Світлани Тарабарової на трек” Close The Sky“, кліп для Васі Демчука на трек “ALIVE” до Нацвідбору на Євробачення, кліп для молодих талановитих Varash та Lesan, кліп для Крістіни Присяжнюк, футуристичний кліп для PROBASS ∆ HARDI feat. ЮЮ “Палає“.
Яка ідея створення кліпу на пісню “Доброго вечора, ми з України“. Де відбувалися знімання?
Першою масштабною роботою в цьому році (ред. 2022 рік) — був кліп для PROBASS ∆ HARDI feat. НАОНІ на відомий трек “Доброго вечора, ми з України”, котрий ми з командою зняли в дуже стислі терміни та презентували до Дня Незалежності.
Трек отримав оновлене звучання у супроводі 40 народних інструментів — там є бандури, цимбали, кобзи, скрипки, басоля, тилинка, зозульки, свиріль, козацька труба, бугай, флояра, дримба, бубон та багато інших.
Ідея кліпу полягає в тому, що головна героїня кліпу, коли чує цю пісню бачить як навколо оживають Мурали, як люди перетворюються в історичних культурних особистостей, бо історія завжди є та буде серед нас.
Всього два тижні було від бесіди у Zoom з продюсером групи Максимом Марко та лідером гурту Артемом до здачі кліпу.
П’ять днів підготовки, пошук локацій, дві знімальні зміни, монтаж, модулювання та інтеграція літака “МРІЯ” у наш кліп, створення нашою художницею Софією образів історичних постатей, котрі зробили вагомий внесок у розвиток культури та загалом у становлення нашої країни.
У відео можна побачити анімовані зображення українських діячів різних часів, зокрема, Богдана Хмельницького, Тараса Шевченка, Івана Франка, Михайла Грушевського та Андрія Кузьменка. Також згадані спортивні досягнення Олександра Усика, братів Кличків, Яни Клочкової тощо.
Найскладніше було знайти локації та вгадати з погодою, бо мені був потрібен саме сонячний день, бо знімати в автобусі з відкритим дахом під дощ, то така собі історія.
Майже всі дні підготовки у Києві були дощі, але саме в цей день сонце пішло нам на зустріч! Спочатку, згідно зі своїм сценарієм, я хотів зняти у метро сцени з дівчиною та акторами, але щоб взяти дозвіл на знімання — це від двох тижнів до місяця, тому цей варіант вже не підходив.
І тут я згадав, що не марно багато років знімав промо ролики про нашу столицю у співпраці з департаментом туризму Києва. Знайшов контакт власника туристичного двоповерхового автобуса, поїхав у область, щоб подивитись у якому стані автобус, бо його евакуювали з початком обстрілів Києва у більш безпечне місце. Власник автобуса залюбки надав нам свого красеня, а після знімання він (власник) поїхав захищати нашу країну, його направили на Бахмутський напрямок.
Перший день знімання проходив вулицями нашої столиці. За день до знімання на Подолі я зустрів компанію (вони одразу погодились знятися у цьому історичному кліпі), котрі дуже підходили по образах до нашого кліпу – один хлопець був як молодий Кузьма, саме на ньому вимальовується образ артиста, а дівчина у кліпі перетворюється на Лесю Українку.
Головна героїня кліпу – це талановита street dancer Джу, яка має свій власний стиль та прямо на знімальному майданчику зі своєю командою створили неймовірну хореографію.
Другий знімальний день проходив у Жовтневому палаці – це було дійсно дуже масштабно та неймовірно!
Оркестр НАОНІ у складі понад 60 людей, який очолював видатний український диригент, композитор, народний артист України – Віктор Омелянович Гуцал.
Велика знімальна команда (майже 30 людей), знімання одним з найбільших кранів України. Оператором постановником був Антон Коломієць за технічної підтримки партнерів.
Як ви познайомилися та почали співпрацювати зі співачкою Світланою Тарабаровою?
Знайомство та співпраця зі Світланою Тарабаровою розпочалася дуже несподівано в Івано-Франківську у квітні, де я був тимчасово з родиною. Саме тоді було знято кліп з дітками, котрі співали пісню Світлани немов від себе, благаючи закрити небо над Україною.
Окрім знімання, Світлана у соцмережах попросила свою аудиторію – записати та проспівати слова цієї пісні, саме ці відео дітей з різних куточків нашої країни та світу я також додав у монтаж кліпу.
Інший свій трек Світлана записала разом з Пташником – це була сильна пісня “Ти моя Азовсталь”.
Про цей кліп:
“Азовсталь це всі ми. Це всі будинки та будівлі, які пройшли війну, але витримали удар, навіть не дивлячись на те, що їх зачепило і з’явилися шрами. Меседжі на стінах такої локації – це голос стін (історія та пам’ять людей), що незважаючи ні на що – вони вистояли і все пам’ятають, головне — є надія, та вони живуть з нею”.
До речі після Нового року ми зі Світланою знімемо кліп на новий її трек.
Розкажіть, як ви обираєте локації для кліпів. Наприклад, де відбувались знімання кліпу для Крістіни Присяжнюк?
Цей кліп було знято у Франківську для моєї знайомої, вона як і я з Донецька, але вже багато років живе у Франківську та пише щирі гарні пісні.
Локацію для цього кліпу випадково знайшла моя дружина у ТікТок – це був підʼїзд у центрі міста, котрий був зачинений для сторонніх людей та потрапити вдалося через випадкове знайомство з власником однієї з квартир, котрий був з кіноіндустрії та залюбки надав доступ для знімання.
Десять годин знімання. Знімальна команда була маленька — я, моя дружина та візажист.
Антоне, розкажіть, будь ласка, як виникають ідеї для створення кліпів? Які виникають перешкоди під час знімання?
Про створення кліпу для Васі Демчука хочу розпочати словами самого Васі, бо сама ідея знімання кліпу народилася під час прослуховування мною першої версії треку в умовах блекауту:
“Ця пісня народилась під час блекауту, коли російські ракети в черговий раз обстрілювали критичну інфраструктуру України в надії погасити вогонь у наших серцях. Тоді, наодинці зі свічкою та гітарою, я вилив емоції в текст та музику. Саме це мені хотілося відобразити і у відео, момент інтимності, коли музика і кохання — те, що не дає згаснути вогнику всередині нас самих, незважаючи ні на що”.
Одразу в голові народилася ідея зробити уявну квартиру, котра розташована у просторі темряви. З художником постановником, котрий і є власником студії-павільйону (SP Studio — Art & Media Space), розробили декорації.
Але, зважаючи на постійні відключення світла, хочу вам сказати, що знайти потужний генератор в оренду було дуже складно, але для нашої команди немає нічого неможливого, тому генератор (котрого ми прозвали Гена) на 50 кіловатів був поруч з нами увесь день.
Хотів би сказати, що попри холод Вася тримався увесь знімальний день та виконав свій трек “на біс” разів 50 точно, тому дякую йому за цей імпровізований концерт для нашої команди.
Дякую його продюсеру Джею за легкість у роботі та за те, що довірив весь процес мені та команді, звісно за те, що правок не було. Ну і звісно – Томаш Лукач, котрий написав цей трек.
Як би це пафосно, можливо, не звучало, але приємно працювати з профі свого діла та талановитими людьми.
Від написання ідеї до випуску кліпу минув приблизно тиждень – доволі швидко, бо потрібно було випустити цей кліп до Національного відбору на Євробачення, де в підсумку Вася посів п’яту сходинку.
Зараз у музичному просторі з’являються нові імена та багато нових молодих виконавців. З ким ви вже почали співпрацювати?
У вересні цього року я почув в інсті трек, котрий прям дуже зайшов – “Небо палає”. Це той формат музики, котрий подобається та я вирішив написати Володимиру (Varash), але він мені сказав, що вже у розробці кліп, але я був дуже настирливий та сказав, що дуже хочу сам все зняти, бо трек припав до серця.
За ніч я роблю концепт кліпу, монтую аніматік. Коли зранку я закинув Варашу, то зрозумів, що розтопив його серденько.
Почалась підготовка до знімання – пошук локацій, реквізиту, збір команди.
Але знову мені потрібен був гарний захід сонця, а погода увесь вересень знову була хмарна. Все ж таки ми обрали день та відзняли, а перша локація в нас була на Київському морі та могла закінчитися тим, що в нас забрали б камеру або й усіх. Бо стемніло, а в нас було багато світла виставлено. Приїхав представник військової адміністрації та пригрозив завершити всю цю нашу творчість прям там, але навички комунікації завжди були не останнім ділом в мене, тому ми вмовили дати час зібратись.
Ще однім з важелів було те, що я показав йому кліп “Доброго вечора, ми з України” та сказав, що ось бачите – ми на своєму фронті підіймаємо індустрію, щоб була гарна наша музика та кліпи – це також розтопило серце цієї людини.
Другий етап – знімання всю ніч у квартирі Володимира, де наш художник постановник та команда по світлу – робили імітацію 24.02.2022.
Як результат, кліп знову влучає на М1 та М2. Це ще одна перемога для мене, для команди та для хлопців – Varash та Lesan, у творче майбутнє яких я дуже вірю! І трохи спойлеру – зовсім скоро вийдуть в них нові та дуже потужні треки, ми вже готуємось до знімання кліпу, але це вже у 2023 році.
Під час війни, блекауту, повітряних тривог дуже важко працювати. Для вас, який кліп було знімати найважче?
Цей кліп один з найважчих в цьому році (як і 1 кліп для PROBASS ∆ HARDI). 70% кліпу на виході – з використанням графіки. Гра групи була відзнята на зеленому фоні.
Трохи про сам кліп — ми бачимо світ темряви, в якому існує ЮЮ – це немов всі ми, котрих намагається зломити ворог, але йому це не вдасться ніколи.
Гра групи PROBASS ∆ HARDI з паралельного вільного світу та музика надають сил та енергії для ЮЮ висловитися словами пісні, прокричати свій біль заради свободи!
Портал позаду ЮЮ – це її зв’язок з вільним світом, куди немов кличе її група PROBASS A HARDI.
Через тріщини по тілу ЮЮ, ми бачимо, як пробивається світло паралельного світу. Зброя ЮЮ — це слово, це пісня, це жіноча краса та воля. Промінь світла, котрий над ЮЮ захищає, знищуючи все, що посміє доторкнутись до неї.
Наприкінці кліпу ЮЮ, нарешті, опинилась у паралельному світі, закрив портал темряви. Перемога.
Сумарно знімальний процес зайняв у нашої команди майже 24 години. Понад два тижні підготовки та майже два місяці на постпродакшен.
Перша дата знімання збіглася з масованим обстрілом столиці 10.10.2022 року. Рішення – 100% перенести та скасовувати знімання заради безпеки всіх нас. Нову дату ми визначили через тиждень.
За день до знімання почали встановлювати світлову завісу у павільйоні, щоб встигнути на наступний день саме знімання до комендантської години.
О 6:00 наступного дня вже вся знімальна команда була у павільйоні. А о 7:00 почали летіти ракети над Києвом. Але знімальний процес був запущений. З вірою у ЗСУ та сили ППО ми вирішили довести знімання до кінця.
Цей кліп був відзнятий за тиждень до повного блекауту та ми думали закінчити постпродакшен вже через три-чотири тижні. Але постійні відключення, неможливість працювати команді на потужних стаціонарних компʼютерах, бо звичайні ноутбуки не тягнуть 3D та графіку взагалі. Процес, що займає чотири тижні затягнувся на два місяці, але ми все ж таки це зробили!
Дякую своїй команді, котра в цих умовах працювала на результат – 7 спеціалістів своєї справи робили монтаж, колір, ротоскопінг, кеінг композінг, 3D – одним словом VFX. Майже 30 спеціалістів було долучено до процесу створення цього кліпу в цілому.
На вашу думку, яким має бути якісний відеокліп? Чому артистам потрібен якісний музичний кліп? На що потрібно звертати увагу?
Всі ми любимо дивитись якісні фільми. Саме картинка, окрім сюжету, може зачепити глядача – рухи камерою, локації, актори.
Як на мене, якщо артист чіпляє слухача своїм текстом, музикою, ритмом, то донести своїй аудиторії ще й через візуальні образи – це прям must have.
Говорять, що жінки люблять вухами, а чоловіки – очима. Та всі ми любимо очима та вухами, камон.
Кожен коли слухає пісню по радіо, в авто, через навушники будь-який трек – сам візуалізує та уявляє через призму свого життєвого досвіду. Але передати своїй аудиторії у тандемі – артист+режисер – це немов подарунок своїм фанам та залучення нових слухачів. Буває так, що трек запамʼятовується кліпом або навпаки.
Знову ж таки – що таке якість для мене та на що потрібно звертати увагу? Локація, образ артиста в кадрі, знімання – щоб на виході було відчуття немов ти дивишся уривок якогось фільму та хотілося від артиста ще та ще, але ось вам, будь ласка, три хвилини кліпу, а далі буде.
Необовʼязково постійно потрібен сценарій кліпу – це може бути гра образів, гра світла та тіней та багато прийомів. Але з досвіду – найкращі результати завжди тоді, коли кожен у команді займається професійно своїми обовʼязками – тому на знімальному майданчику в мене від 10 (максимально було 50 людей команди з мого боку, котрі працювали над зніманням та постпродакшеном) та більше — профі своєї справи.
Як знімати масштабні проєкти та музичні кліпи і генерувати ідеї під час війни?
Складно. Кожен раз це вихід з зони свого комфорту. Кожен проєкт індивідуальний. Саме тим й цікаво кожен раз починати з початку – від створення та народження ідеї, написання режисерського сценарію до знімання та презентації готової роботи.
Є така думка, що коли ти в доволі комфортних умовах – складно придумати щось інше, нове. На жаль, умови котрі в кожного зараз – змушують відкривати в собі суперможливості та надсилу!
Дуже обмежує комендантський час та повітряні тривоги через ймовірні обстріли ворогом, бо планувати знімання потрібно ще більш детально, щоб кожен з команди встиг потрапити вчасно додому, або зачинятися на ніч на знімальному майданчику всій команді, але це є додаткові витрати – хоча у зніманнях одного з кліпів – багато заощадило нам час та коштів.
Деякі ідеї приходили сидячи у паркінгу, ховаючись від обстрілів під час повітряної тривоги, деякі – в темряві, коли мозок формує спогади та вмикає твою фантазію. Саме надивленість для творчої людини – це один з головних елементів.
Назвіть найголовніші етапи створення кліпу. Чому важлива підготовка під час знімань?
Створення сценарію — є одним із найголовніших етапів відеопродакшену кліпу.
Придумати ідею можна миттєво після прослуховування пісні або у момент спілкування з артистом, так і протягом значного часу, бо то є творчий процес.
Треба розуміти, що кожний етап знімання кліпу, фільму, реклами – це залучення творчого ресурсу багатьох людей – режисер, оператор постановник, інженери з камери, другий режисер, продюсер, художник постановник, гафер з командою, стиліст, візажист, гример, спеціалісти з VFX, режисер монтажу, колорист та багато інших.
Після затвердження крутої ідеї починається дуже важливий етап підготовки до вирішального дня знімання кліпу.
Саме підготовка може заощадити кошти та час для всієї команди та для артиста. Завжди треба робити освоєння локації завчасно перед зніманням, бо може виявитись що для певних локацій потрібен дозвіл та вам просто не дадуть знімати. Іноді простіше побудувати локацію з нуля у павільйоні – це робота артдепартаменту на чолі з художником-постановником. Якщо це на природі – стежити за погодою та навіть за тим звідки встає сонце.
Теж саме з костюмами та кастингами акторів для знімання. Якщо у кліпі багато 3D та візуальних ефектів – обовʼязково на знімальному майданчику повинен бути супервайзер по VFX, котрий слідкує за всім процесом та дає поради, бо виправляти на постпродакшені іноді може коштувати набагато дорожче, ніж перезняти саме тут та зараз.
І це я вам тільки описав процес підготовки — pre-production, після котрого йде вже сам production (знімання) та завершальна стадія — post-production (монтаж, кольорокорекція, створення VFХ та інше).
Розкажіть, які творчі плани у вас з командою на майбутнє?
Я люблю те, чим займаюсь та знаю, що це щиро.
Тому можу з гордістю сказати, що зібрав команду сміливих професіоналів у сфері кліпмейкінгу та фільмейкінгу, які живуть цим.
Ми будемо, попри все, продовжувати й далі робити свою справу заради перемоги та є мета зняти фільм та спробувати себе у якості режисера саме повного метру.
Дякую своїй команді, яка попри всі умови — працює на максимум. Пишаюся кожним та кожною з вас. Попереду ще декілька цікавих премʼєр!