ЕКСКЛЮЗИВ: Гордій Старух про новий альбом «Талан», плани та шароварщину
Гордій Старух — мультиінструменталіст, музикант, саунд-продюсер та чи не найвідоміший лірник сьогодення. Чесна розмова артистом про новий альбом, джерела натхнення, колаборації й не тільки — далі у нашому інтерв’ю.
Ваш альбом називається «Талан». Ви писали, що талан — це «вшите у нас призначення, програма і причина нашого перебування у цьому часі». Чи ви вже знайшли свій талан і чи відображено це в новому альбомі?
Так, знайшов і в цілковитій синергії з ним. Я з творчої династії, тож це наче сімейне кредо — відчути його і протягом життя максимально розкрити. Цього вчили мене — тепер цього я вчу своїх дітей. Звісно, це відбивається у всій творчості, але щодо альбому, то він не про мій особистий досвід, а більше інтерпретація колективного з проєкцією на ліричного героя.
У вас нещодавно вийшов дует з гуртом NAZVA. З ким ще з артистів ви б хотіли попрацювати у майбутньому?
Цей рік був дуже плідний на співпраці: окрім NAZVA я встиг попрацювати з такими артистами, як-от: ONUKA, Jerry Heil, KOZAK SIROMAHA, Злата Огнєвіч, Ismail Kurt-Umer та ансамблем Збройних сил України, кращими українськими саундпродюсерами Євгеном Філатовим, Іваном Клименком, Стасом Чорним, Morphom та Антоном Чілібі. І головне: з композиторами Аллою Загайкевич та Олександром Чорним під час роботи над саундтреком до фільму «Довбуш». Тож тепер хочеться переварити весь цей досвід і попрацювати на самоті.
Яку пісню було найважче писати?
Займаюсь улюбленою справою. З цим тут не було проблем.
Як проходив процес написання «Талану»?
Я маю студію, тож можу доволі сильно занурюватись в експерименти. В альбомі, власне, можна прослідкувати, як від чисто фолькових мотивів йду в сторону авторських. Тут зафіксовано останні півтора року таких пошуків.
В альбомі дуже відчувається вплив козацтва та класичної української літератури. Які саме твори чи періоди козацтва вплинули на вас найбільше при процесі створення цього альбому?
Одною з цілей моєї роботи є повернення у вжиток українцями такого інструменту, як колісна ліра. Тож мене надихає не стільки козацтво, як кобзарство (лірники є частиною цього явища). Такі треки як «Сотник» чи «Талан» є з традиційного репертуару лірників. А всім, хто хоче відкрити для себе глибше цю тему, рекомендую книгу «Старцівство» В.Кушпета чи глянути фільм «Поводир» О.Саніна.
Як ви вперше вирішили поєднати звуки ліри з електронними мелодіями?
Я йшов до цього поступово: спочатку у свому попередньому гурті Lirwak, а потім вже у сольному проєкті. Найбільшим поштовхом була щедрівка «Зозуля», записана з хором «Мегалія». Після того можна сказати, що мене прорвало.
У вас днями відбулась презентація альбому у Львові. Як все пройшло?
Все пройшло чудово: був повний зал чудової публіки та сцена, оформлена знаменитими витинанками Дарії Альошкіної. Атмосферу ми створили відповідну. Вдалось зібрати 32 500 гривень на фонд Musicians defend Ukraine і багато гарних відгуків. Деякі люди спеціально їхали з Дніпра на цей концерт.
Які у вас плани на найближче майбутнє? Можливо, плануються ще виступи?
Наступний концерт 26 грудня у Кракові, і готуюсь до концерту в Києві та Тернополі в січні.
Що ви думаєте щодо шароварщини і як пересічному слухачу відрізнити трушне етно і конформізм?
Ніяк. Пересічний слухач на то і пересічний: він не має паритись над такими питаннями. Є такий концепт, що коли артист випускає свій твір, то він перестає бути його власністю, і потім люди надають його твору сенсів і значень. Існує шароварщина, яка створюється від чистого серця і трушне етно з максимально корисливим наміром. Лише час покаже, що з цього є справжнім.
Альбом «Талан» вже доступний на Spotify та YouTube Music.
Спілкувався: Товтин Михайло